Sådan anmelder du en arbejdsskade
Som arbejdsgiver skal du sikre dine ansatte mod arbejdsskader. Det gør du ved at tegne en arbejdsskadeforsikring. Men hvordan anmelder du en skade? Vi guider dig.
Selvom I kan gøre meget for at forebygge ulykker på arbejdspladsen, er det umuligt at sikre sig mod alle farer. Hvis en medarbejder er så uheldig at komme til skade i forbindelse med sit arbejde, har du som arbejdsgiver pligt til at anmelde en arbejdsskade til Arbejdstilsynet. En korrekt anmeldelse af en arbejdsskade sikrer, at både medarbejderen og virksomheden er bedst stillet.
Hvorfor skal du anmelde en arbejdsskade?
Uanset om der er tale om en arbejdsulykke eller en erhvervssygdom, og om den er af fysisk eller psykisk karakter, kan en arbejdsskade både have store konsekvenser den skadelidte medarbejder og for virksomheden.
For at forhindre fremtidige arbejdsskader er det vigtigt, at alle arbejdsskader anmeldes, så Arbejdstilsynet har så mange oplysninger som muligt at udføre det forebyggende arbejde på baggrund af.
Derudover kan den tilskadekomne medarbejder have ret til erstatning, hvis arbejdsskaden har resulteret i et varigt mén eller et tab af erhvervsevne.
Hvornår og hvordan skal du anmelde arbejdsskaden?
Alle arbejdsskader skal anmeldes på virk.dk via EASY, som er Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets system til at anmelde arbejdsulykker.
En skade skal anmeldes, hvis…
- den medfører, at medarbejderen ikke kan foretage sit sædvanlige arbejde i mindst én dag udover tilskadekomstdagen eller
- den forventes at medføre ret til erstatning efter Arbejdsskadesikringsloven, fx erstatning for udgifter til helbredelse af skadens følger, varigt mén eller tabt erhvervsevne.
Du skal anmelde arbejdsskader senest 14 dage efter medarbejderens første fraværsdag.
Sådan efterlever du din pligt
For at sikre dine ansatte ved arbejdsskader skal du tegne en arbejdsskadeforsikring gennem et privat forsikringsselskab. Som selvstændig skal du også overveje andre forsikringer, der kan dække forskellige risici, der relaterer til din virksomhed. Læs mere om hvilke forsikringer du skal have som selvstændig.
Hos Concordia Forsikring tilbyder vi en række forskellige erhvervsforsikringer, som kan tilpasses din virksomhed og dine medarbejdere. Har du spørgsmål om erhvervsforsikringer? Se vores ofte stillede spørgsmål om erhvervsforsikringer for mere information.